Missie en visie

Vier kernwaarden

Op WonderWijs werken we met vier kernwaarden. Alles wat wij doen, staat in het teken van deze vier waarden:

Veiligheid

Ruimte

Samen

Eigen-wijze

 
Kernwaarden

Veiligheid

Kinderen leren pas optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig voelen en zichzelf durven zijn.  Als een kind zich veilig en gezien voelt, verhoogt dat de leer- en werkprestaties en het plezier op school. De leerkracht zorgt ervoor dat zowel de leeromgeving als de leefomgeving deze veiligheid biedt. 

Samen werken we aan een pedagogisch klimaat in de klas waarin een kind zich veilig en welkom voelt en waarbij er wordt aangesloten bij de leefwereld van een kind. Bij veiligheid gaat het zowel om fysiek, als emotionele en sociale veiligheid. 

In de klassen werken wij hieraan door onder anderen de Rots en Water lessen. Deze lessen hebben als doel het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen en tegelijkertijd het verbeteren van communicatieve sociale vaardigheden. 

Daarnaast werken wij met regels en routines, zij helpen bij het handhaven van een veilige omgeving. Door duidelijke regels te stellen over het gedrag en respectvol omgang met elkaar, weten de kinderen wat er van hen verwacht wordt.  Ze begrijpen de grenzen en weten wat acceptabel gedrag is. Dit creëert een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid, waardoor er minder prikkels binnenkomen, kinderen zich vrijer voelen om deel te nemen aan activiteiten en zichzelf durven te uiten zonder angst voor negatieve feedback. Bovendien bevorderen regels en routines een positieve relatie en verbinding binnen een groep. 

 

Veiligheid is een basisbehoefte van elk kind om te kunnen groeien en bloeien!

 

 

Ruimte 

Op school leren we lezen, rekenen en schrijven. Op WonderWijs leer je meer: je ontdekt hoe je het beste kunt leren en waar je talenten liggen. Kinderen moeten vooral zichzelf kunnen zijn. Wat is de gedachte daar eigenlijk achter?

Wij geloven op WonderWijs in ruimte. Kinderen ontwikkelen zich pas optimaal als ze ruimte krijgen. Ruimte om te bewegen en te ontdekken. Kinderen kunnen letterlijk bewegen op de deskbikes en evenwichtsplanken maar ook door kinderen de ruimte te geven. Zo leren ze wie ze zijn, wat ze fijn vinden en wat ze goed kunnen. Ze mogen fouten maken, dan accepteren ze dat het creëren van verantwoordelijkheid met vallen en opstaan gaat.

Wij geloven in de eigenheid van ieder kind. Sterker nog, het is onze missie om in iedere leerling een uniek indivdu te zien. Met een eigen karakter, talenten en eigen leerbehoeften. We waarderen, stimuleren al deze unieke karakters. Iedereen krijgt op WonderWijs de ruimte zichzelf te zijn.

 

Om optimaal te ontwikkelen, heb je ruimte nodig!

 

Samen

Op WonderWijs werken we veel samen. Samen in de groep of samen groepsdoorbroken met thema’s en vieringen. Door het samenwerken leren de kinderen van elkaars kennis en ideeën. Hierdoor creëren ze zelf nieuwe inzichten en oplossingen. Samen beslissingen te nemen of te luisteren naar wat een ander te zeggen heeft. Vanuit vertrouwen leg je de basis voor een goede samenwerking.

Door samen met elkaar en van elkaar te leren, krijg je beter inzicht in wat je goed kunt en wat je nog lastig vindt. Door hier gericht aan te werken, kom je tot betere resultaten en krijg je ook meer plezier in wat je doet.

Samen met ouders

Wij vinden de driehoek kind-ouder-school erg belangrijk.  Samen werken we aan de ontwikkeling van het kind. Wij hechten  veel waarde aan een goede afstemming tussen school en gezin.  Ouders zijn actief betrokken bij hun kind, maar daarnaast ook bij activiteiten rondom thema’s en vieringen. 

 

Ook werken wij samen met de omgeving. 

Als  dorpschool in het centrum van Ruurlo zijn wij betrokken bij de activiteiten die het dorp organiseert. 

 

Alleen ga je sneller, samen kom je verder!

 

 

 

 

Eigen-Wijze

Iedereen mag op zijn eigen manier wijs worden, elk kind is uniek. Dat betekent dat we graag van elkaar en met elkaar leren. 

Op WonderWijs werken we samen, leren de kinderen elkaar kennen en gaan we samen ontdekken. Dit doen we binnen de eigen groep, maar soms ook groepsdoorbroken bij thema’s en vieringen. 

Bij ons mag je eigen-wijs zijn, want zo leer je jezelf het beste kennen en ook het beste uit jezelf te halen.  Met je eigen karakter, talent en leerbehoeften, leer je ook welke aanpak en leerstrategieën je nodig hebt en hoe je denkt. 

Het ontwikkelen van een kind gaat met vallen en opstaan. Wij vinden het belangrijk op Wonderwijs dat dit ook kan. Van fouten maken leer je. Wij kijken niet alleen naar het eindresultaat, maar ook naar het proces. Hoe groei jij in je ontwikkeling? Dit maken we zichtbaar en bespreken we. Durf fouten te maken, want daar leer je van!

Wanneer een leerling zichzelf durft te zijn in de klas, draagt dit bij tot de basis van een gelukkige klas. In een prettig klassenklimaat waarin je jezelf mag en durft te zijn, staan kinderen ook meer open om te leren en nieuwe kennis te verwerven.

 

Zijn wie je bent en worden wat je wilt op je eigen-wijze!

  • Ons onderwijs in de praktijk
    Ons onderwijs in de praktijk Hoe verloopt een schooldag op CBS WonderWijs? En hoe zijn de groepen ingericht? Lees het hier.
  • Direct regelen
    Direct regelen Persoonlijk kennismaken met CBS WonderWijs? Onze schoolgids bestellen? Of uw kind direct aanmelden? Regel ’t direct.