Hoe leren kinderen op De Bargeweide? Lees over onze onderwijsmethode, het aanbod en onze kijk op leren.
Werken in units
Op onze school leren en werken kinderen in units. Dit betekent dat ze samenwerken met kinderen die ook ouder of jonger kunnen zijn. We bieden betekenisvol en uitdagend onderwijs: de betrokkenheid en nieuwsgierigheid van het kind is de motor van het leerproces. Kinderen ontdekken en ontwikkelen zo hun talenten.
Ontdekkend leren
Kinderen verschillen in aanleg, leertempo, interesses en in de manier van leren. Het aanbod, de instructie en begeleiding passen we hier specifiek op aan.
De ruimtes op school zijn zó ingericht dat leerlingen op verschillende manieren en plekken kunnen leren. We gaan ook vaak ‘naar buiten toe’: want leren doe je overal.
Onze school is een op christelijk grondslag gefundeerde basisschool. Alle kinderen zijn welkom en alle kinderen krijgen op school kennis van de achtergrond van de christelijke traditie en verhalen waarop de cultuur van ons land gebouwd is. We maken gebruik van de methode 'trefwoord'. Een moderne methode, waarin steeds een relatie wordt gelegd met de actualiteit.
-
Leren via kernconcepten: inzichten
Kinderen leren op De Bargeweide aan de hand van kernconcepten: een verzameling van aan elkaar gerelateerde leerinzichten. Zij verbinden onderdelen van de leerstof en de werkelijkheid. Via kernconcepten begrijpen kinderen hoe iets werkt en waar de verbanden liggen. Hierna bouwen ze routines op. Dit resulteert in inzicht in jezelf, de directe sociale en fysieke omgeving en de ‘grotere’ wereld.
Het hele jaar zijn de kernconcepten getalbegrip (rekenen en wiskunde) en communicatie (taal) aanwezig. Een overzicht:
Mens en maatschappij
- Macht
- Binding
- Evenwicht en kringloop
- Communicatie
Natuur en Techniek
- Energie
- Kracht en golven
- Materie
- Groei en leven
- Tijd en ruimte
Algemeen
- Getalbegrip
- Communicatie
Naast de vaardigheden van de basisvakken zijn sport en bewegen en de expressieve vakken belangrijk. Hier worden vaardigheden ontwikkeld, ook op het gebied van de persoonsontwikkeling.